Fritid

Brokke Alpinsenter
Kun 4 km unna skolen. Nydelige løyper på et snøsikkert sted. Skolen har sesongkort til bruk for elevene!

Badekulper i Brokke
Nydelige jettegryter og naturlige sklier på glatte svaberg. Ta et bad i spennende omgivelser!

Marhyl badeplass
Kjempe fin sandstrand med brygge. kun 1 km fra skolen.

Løefjell Via Ferrata
Løefjell/Brokke ligger noen få km unna skolen. Dette er en løype som passer for alle. Selve klatreløypa er 500m og på toppen kan man ta seg en dukkert.

Straumsfjellet Via Ferrata
er nordens lengste Via Ferrata og ligger ved Staumsfjellet ikke langt fra skolen. Dette er en spektakulær klatretur.

Nomelandsveggen
er et yndet sted for nybegynnere og erfarende klatrere. Både skoletid og fritid vil bli brukt her.

Jakt & Fiske
skolen har et godt samarbeid med Valle Jakt og fiskelag med mulighet for å ta jegerprøven. Vi samarbeider med dager på skytebanen, der alle elever får god og trygg opplæring. De eneste som levde farlig den dagen var leirduene.

En liten kjøretur unna skolen:

Idrettshall
Alle elevene kan fritt disponere idrettshallen i Valle sitt tilbud:
Spinning, styrkerom, fotballbane, basketballbaner, innebandy, volleyball, badminton, svømmehall, badstue m.m.

Friidrettsanlegg
med kunstgressbane og tennisbane, ligger i Valle.

Kvernhusvegen
Kvernhusvegen ligger sentralt i Valle. Turstien er 4,2 km lang og på turen får du rike natur- og kulturopplevinger. Startpunktet er Valle skole. Her er det en informasjonstavle. Det første du møter, er Kvernhusmiljøet på Harstad. Her finner du 5 godt bevarte kvernhus og tufter etter flere. De ligger langs elva Gryte. Her ligg ògså andre godt bevarte bruksbygningar som t.d. smie, badstoger og en stall.
Turstien fortsetter oppover lia gjennom skogen til Tveitetunet. Underveis har du stadig utsyn over Setesdal.

Honevje
er kåret til Norges fineste rasteplass. Her er det gode muligheter til et bad eller bare kose seg i vakre omgivelser.

Badeland på Hovden
er et nydelig badeland for aktivitet og avslapping.

Elgpark på Grendi
Elgtun er en elgpark på Landeskogen i Grendi i Bygland. Parken åpnet for publikum 1. juni 2015. Da var det to elger i parken – «Olga» og «Orvar». Elgene er gjerdet inne i et område på 130 dekar. Til elgparken hører også en kafé og et utstillingsbygg til.

Bowling på Evje
Evje bare kort reise fra Rysstad har en fin bowlinghall.

Trollaktiv på Evje
Skolen har en årlig raftingtur på Evje. Trollaktiv har i tillegg klatrepark, samt mange spennende aktiviteter.

Mineralparken og Klatreskogen
Ligger også på Evje. Her kan du se en spektakulær samling av krystaller og mineraler, ligge på en solseng og bade, spille lasertag, boblefotball eller ta en klatretur i klatreparken.