Trial

 Hanne8nett

Trial er linjen for deg som ønsker et år med utfordringer.

Liker du hoppe, balansere, utforkjøringer og ren akrobatikk på motorsykkelen er Traillinjen noe for deg.  Vi har et flott trialterreng, innendørs hall vi kan bruke på vinteren og høy kompetanse.

På denne linja får du bruke linjefagstimene dine til å dyrke Trial. Her har vi fokus på teknisk trening, alternativ trening, vedlikehold av utstyr og refleksjoner rundt sikkerhet, fair-play og antidoping.

Daglig trening foregår ved Motorsenteret ikke så langt fra skolen. Minibuss frakter oss frem og tilbake til banen hver dag. Treningen foregår stort sett mandager til torsdager, men vi er ofte nede i helgene og kjører, driver med vedlikehold eller tar oss en leketur. Vi kan garantere deg at du får kjørt nok.

Vi drar ofte på tur til andre treningssteder som Arendal, Lier, Kristiansand osv. Har elevene lyst til å dra til et treningssted, forsøker vi få det til.

Hva er Trial?

Trial er en motorsykkelidrett som går ut på å kjøre i vanskelige terreng uten å sette føttene i bakken. Kjøringen foregår stående på motorsykkelen i sakte fart. Man kjører i løyper som blir laget i terrenget, og de kalles «seksjoner». I seksjonene kan det være stein, trestammer, røtter eller annet som gjør det vanskelig å komme fram.

Trial kan også bli avholdt innendørs. Dette skjer i store idrettsarenaer. Dette er ikke så vanlig i Norge. Innendørs trial er mer publikumsvennlig.

For å bli god i trial må man ha god balanse, utholdenhet, koordinasjon, konsentrasjon og vilje . det er og viktig og kunne klare og holde hodet kaldt under stort press. Man kan begynne å kjøre trial det året man fyller 5. Alle må ha med seg en voksen når de kjører inntil fylte 16 år.

I Norge er det tillatt å kjøre trial på spesielt godkjente områder og i regi av en klubb som er medlem av Norges Motorsportforbund. Alle som kjører trial må ha lisens. Det finnes nybegynnerlisens som du kan løse når du møter opp på et trialområde. For å få trening eller konkurranselisens må du gå et lisenskurs som inneholder 8 timer teori og 8 timer kjøreteknikk.[1]

Trialkjøring skal bare skje i regi av en trialklubb, og på et godkjent område under organisert trening. Alle som kjører må ha gyldig lisens (forsikring), enten engangslisens eller årslisens. Trial er den rimeligste formen for motorsport man kan drive med, og det er heller ikke kostbart sammenlignet med en del andre idretter.En ny sykkel koster rundt 60000 kroner.

Hva lærer du?

  • Grunnstilling

  • Kjøring oppover

  • Kjøring nedover

  • Kantkjøring

  • Sving

  • Uthopp

  • Flytting

  • Statisk balanse

  • Momenter

  • Akrobatikk

  • Kjøring på forkjellige underlag

Hanne1Hanne2

 Hanne4